Skolstart, cykel och blåbärspaj

Då började man skolan idag igen. Kändes lite trist, fick ett helt häfte med arbeten och prov som ska göras under kursens gång..... (Sjukvård läser vi nu). Men men får tänka på att jag snart är klar! Gick bara halv dag idag, så skönt. Å imorgon börjar vi inte förän 12.30=sovmorgon=)

När jag kom hem hade janne fått skjuts av Johan till Biltema och köpt sig en cykel. Så nu kan vi börja cykla lite ihop igen. Han ska tydligen bort till Joel sen i kväll. De ska ut till galgberget och springa (!). Ja hör å häpna. Jag som trodde att det bara var fylle snack i lördags men nej det ser ut att bli av. Jag och Lina ska på step ikväll, annars hade det varit kul att va med och se med egna ögon;P




Tänkte även bjussa på ett gott recept på en blåbärspaj som jag gjorde till efterätt i lördags;

Bästa blåbärspajen

6-8 portioner

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
7-8 dl blåbär (färska eller frysta)
70 g mörk choklad


Sätt ugnen på 225 grader. Blanda smör, socker, ägg, vetemjöl, havregryn och vaniljsocker i en skål. Kör blandningen till en deg i matberedare eller med elvisp. Häll blåbären i en smord pajform och smula över degen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. Grovhacka chokladen och strö den över pajen när ca 10 minuter av tiden återstår. Servera med grädde eller vaniljglass, och gärna salta cashewnötter.



Kommentarer
Postat av: Maria

MUMS alltsa! :-)

2009-09-01 @ 20:18:51
URL: http://www.mariaerving.wordpress.com
Postat av: Katja Ekstrand

Tack för tipset ... Ska prova den till Kalaset på Söndag. Alltid roligt med nya recept. KRAM

2009-09-03 @ 11:36:38
URL: http://www.nogg.se/katjaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0