Vad ska vi vänta på?

Vi får ofta höra av folk att "vänta ni bara det kommer bli värre", eller "om något år är det ni som har det såhär" osv. Detta pga att Mathilda oftast är så snäll och tyst och dessutom sover sina 10-12h varje natt och har gjort sen hon var 6 veckor. Men jag förstår inte riktigt varför folk ska hålla på? Jag menar vi njuter såkart till 100% nu av att ha det så bra som vi har det med lillan. Självklart kan hon komma att ändras och våra härliga vanor försvinna, men det behöver inte bli så. Å jag/vi tänker inte gå runt och tänka på eller oroa oss över hur det kommer vara om 1månad, 2 månader eller 1år! Vi diskuterade detta på mammagruppen idag. Pratade med BVC sköterskan om detta sist med. Avundsjuka trodde hon. Ja, jag vet inte. Självklart skulle jag nog känna att "ååå så vill jag också ha det" om man träffat någon som haft det som vi men inte vi själva. Men avundsjuk hade jag inte varit, det är ju att missunna andra att ha det så. Jag hade egentligen inte tänkt berätta hur vi har det, inte ännu för vill inte folk ska tro att jag "skryter" eller kanske överdriver?! Men det var Eivor som tyckte jag skulle kontra de andra med något possitivt med sömnen för bebisar då hon vet hur vi har det. Jag var lika dan som Mathilda när jag var liten. Mamma och pappa fick väcka mig i början var 3e timme för att jag skulle få äta. Sen pratade vi om amning med idag. Är också något som varit lite irriterande innan, att folk överallt frågar hur det går med amningen! Speciellt jag då (och andra) som inte har ammat med bröstet utan pumpat eller gett ersättning. Man har ju märkt att folk runt omkring tittat och säkert undrat varför man inte ammar?! Är ju inte alltid frivilligt, alla kan inte. Nu funkade det inte för oss och det kändes lite jobbigt i början, på något sätt kände jag mig som en "sämre" mamma, men så fort jag såg hur bra hon åt med flaskan och gick upp stadigt i vikt släppte jag det! Huvudsaken är att bebisen mår bra och växer som hon/han ska!

Det var det. Kände bara för att skriva av mig lite;) Självklart får vi många bra komplimanger och dyl också av folk, som man ska suga åt sig. Nu är hon nog född med lugnt temprament, men som en del sagt så skapar vi nog en trygg miljö för henne också då vi båda är väldigt lugna personer så hon blir en trygg bebis. För det märker jag att hon är. Väldigt trygg. Men tyvärr är det ibland så att det är det negativa som fastnar mest hos en.

Nu ska vi snart iväg och handla lite när loppan vaknat till liv! Tjingeling!


 


Imorgon kör vi till Jönköping för att umgås med Linda&Elin<3 och övernatta till lördag. Pappa janne ska jobba hela helgen.

Kommentarer
Postat av: heidi

Usch vad jobbigt att höra sånt där hela tiden! Vi hörde aldrig sånt,tvärtom gladde sig folk åt att våra sov som små grisar var vi än var, men de blev ju nyfikna hur vi bar oss åt men aldrig att de sa såna där grejer att det blir värre! Nä, ta vara på detta och som det verkar har ju Mathilda ärvt sin fars sovvanor och det lär ju som synes hålla i sig! :-)

2011-09-15 @ 16:41:53
Postat av: Anonym

Ja säg det varför man säger så? många faktiskt. På ett sätt bryr jag mig inte men är irriterande. Självklart kommer lillan inte alltid vara tyst som ett ljus (är hon inte nu heller såklart) men så är det ju för alla. Spring, bus å lek när hon blir äldre=) men sömnen hoppas jag håller i sig! Både janne och jag gillar att sova så;)

2011-09-15 @ 21:58:42
Postat av: Farmor

Nä men herregud...lyssna inte på vad folk säger, njut av tiden som bebisföräldrar, hon är ju bara den "snälla" sorten, precis som du och janne har vart som bebisar, jag blir så irriterad på folk som missunnar att andra har det mer behaglig som dom själv har det. Klart att det kan bli "nattvak" då hon får tänder osv, men det behöver aldrig bli så heller, jag/vi har aldrig haft det besvärligt ens då barnen fick sina tänder, dom bara kom. Klart att dom har sina "utbrott" i vissa ålder (trottsålder), men det är ingenting att oroa sig nu, "den dagen, den sorgen", så njut av hennes lugna personlighet för fullt! När man är lugn själv, då är bebisen oxå lugn, det har vi fått erfara med 6 lugna bebisar!



Kram på er från en lugn farmor!

2011-09-15 @ 23:24:47
Postat av: Farmor

Det där med amningen; hon har ju fått bröstmjölk, även om det var pumpat, men hon får ju samma närhet då hon äter från flaskan, har gått upp i vikt (rejält) och är en pigg och glad bebis, du är precis lika bra mamma, oavsett, och Mathilda har ju inte tagit nån skada av att hon inte sugit din bröst! Emma, låt inte andra påverka ert vardag, du/ni gör allt för ert lilla bebis för att hon ska ha det bra, låt ingen knäcka dig!

2011-09-15 @ 23:34:05
Postat av: Anonym

Tack Pirjo för de stöttande orden! Oftast bryr jag mig inte på vad folk säger men när det blir lite för mkt kokar grytan över! När vi pratade om de sakerna i mammagruppen var det fler som varit med om liknande saker iaf gällande ammningen. Hoppas allt är bra med er! trevlig helg! kram från oss

2011-09-16 @ 11:03:36
Postat av: Ia

Hej Emma! Tittar in här lite då o då o tittar på söta Mathilda :) Och måste verkligen säga att vi har fått höra det också från först början av folk! Typ, vänta några månader så kommer ni inte få nån lugn stund, vänta till sommaren så ska du se att du kommer inte kunna ligga o ta det lugn på stranden mm ja jag hade kunnat rabbla upp massa sånt! Och jag har alltid blitt så irriterad på o höra sånt för det stämmer verkligen INTE! Jag har liksom gått o väntat, jaha när ska det jobbiga komma då? så händer det inte, det blir bara mysigare, roligare för var dag!! Tror det är folk som bara vill skrämma upp en. rätt taskigt, för i början blev jag lite orolig faktiskt, att det skulle bli riktigt jobbigt när Levi blev äldre. Haha rörig text detta blev :P men ja lova det är bara folk som vill skrämma upp en. Allt blir bara underbarare :D

2011-09-17 @ 21:03:12
URL: http://iiisans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0