Juliga recept

Tänkte dela med mig av saffranskycklingen, saffransbullar med mandelmassa och polkatryffel.
 
Ingredienser;
4 port.
 
4 kycklingfiléer, ca 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Arla smör
1–2 purjolökar
1 apelsin
2 dl cremefraishe
Ipkt saffran och tomatpuré
 
Gör så här;
Salta och peppra kycklingfiléerna. Bryn dem på båda sidor i smör i en stekpanna.
Skär purjolöken i bitar. Riv skalet och pressa saften ur halva apelsinen. Skala den andra halvan och skär den i bitar. Fräs purjolöken i smör i en stekpanna. Häll på crème fraiche och apelsinsaft och skal. Lägg ner kycklingen i såsen. Låt allt koka på svag värme under lock ca 10 min. Strö över apelsinbitarna. Servera med klyftpotatis. (Vi tog ris istället. Och gör jag denna rätt igen hade jag nog tagit lite mindre av apelsinen, tog över lite för mycket.)
 
Recept från; arla.se
 
Saffransbullar
Ca 25-30 st små bullar eller 18-20 stora

125 g smör
5 dl mjölk (standard)
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran (dvs 2 påsar) + en sockerbit att mortla det med
ca 15 dl vetemjöl
russin om så önskas

Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker

1 ägg, till pensling
pärlsocker att strö över

 

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ner saffran (mortla helst först tillsammans med en sockerbit). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, saltet, socker och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 40 minuter under bakduk.

 Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25×40 cm. (gör den inte för tunn, då blir det inte så där härligt fluffiga bullar!)

Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Om man vill ha russin i så strö lite russin längs ena långsidan, den man sedan börjar med att rulla så de hamnar i mitten av bullen. (För extra saftiga mjuka russin brukar jag blötlägga dem en stund först.)

Rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i bitar, gärna ganska tjocka för stora maffiga bullar! Lägg dem i formar (jag använde Eldorados stora muffinsformar – riktigt stabila och bra!) Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.

Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Ställ gärna formarna i en muffinsplåt, då håller de formen och flyter inte ut under gräddningen!

Grädda mitt i ugnen, 250 C, ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.

Recept från; bloggfamiljen.se/matplatsen.

 

Polkatryfflar

200g mörk choklad

1dl grädde

1dl krossade polkagrisar (krossas lättast med en hammare.)

 

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp gräden och häll över chokladen. Rör tills chokladen smält. Blanda i polkagris hacket och häll upp i en form eller tallrik. Ställ i kylen ett par timmar. Rulla sen till bollar och rulla i florsocker. (jag behövde ha smeten ute i rumstemperatur en stund innan det gick att rulla.)

Recept kommer från; www.sotasaker.com


Kommentarer
Postat av: Ninis

Idag ska jag prova polkatryfflarna tror jag :) Mumma!

2012-12-11 @ 08:38:16
Postat av: Sv;

dom var goda=)

2012-12-12 @ 21:07:54
Postat av: Jessica

åh vad gott det lät :)

2013-01-21 @ 17:04:19
URL: http://myckelite.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0