Ortopeden check!

I fredags var på hos ortopeden för sista gången. Mathildas fot är nu helt normal så blir ingen operation. Skönt tycker vi! Efteråt körde vi ner till mormor&morfar för att umgås lite. Blev bjudna på mat och jag hade bakat muffins som vi fikade på. Kan och vill inte ens föreställa mig vad de går igenom nu...
 
 
 
Helgen har jag spenderat på jobbet, bästa arbetsplatsen så det har gått bra. De flesta i personalen har man så roligt med. Tänk att jag hade turen att hamna just på IVA med all den kompetens man får där. Var även inne på operation och assisterade en av våra narkosläkare då de inte har så mycket personal på op under helgen. Föresten så bjöd jag på mina lemoncurd muffins med mjukmaräng som blev över (från i torsdags när jag bakade) på jobbet och de var mycket uppskattade. Ska lägga in receptet ifall någon vill testa. :)
 
Igår när jag kom hem efter 15 var Mathildas farmor&farfar här. De hade haft en liten minisemester runt Ullared och besökt Gekås. Mathilda fick en söt liten väska som hon blev glad över. Vi åt hamburgare och kladdkakemuffins till efterätt innan de skulle tillbaka till Göteborg igen. (Där Pirjo jobbar nu under sommaren.) Trevligt med besök, Mathilda hade te&kaffe bjudning mest hela tiden och ville gärna att farmor skulle vara med inne på rummet. Janne och jag tittade på film senare på kvällen en Varg Veum "I mörkret är alla ulver grå." Den var bra. Sen somnade jag som en stock!! Tar på krafterna att jobba dagspass. Denna veckan har jag bara 7-16 turer :S Sen blir det att åka till Norge på bröllopsfest på fredag! Ser vi framemot:)
 
 
 
Nä nu ska jag fixa till mig lite och köra och lämna in vår bil till Carglass som ska byta vår framruta. Tråkiga pengar men måste göras för att bilen ska bli godkänd från besiktningen.... Sen på schemat idag står även träning och handling.
 
Hej svej!
 
Lemoncurd muffins
 
Muffins ca 12 st

3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl socker
1 ägg
1 äggula
1 3/4 dl mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
100 g avsvalnat smält smör (osaltat!)

Maräng
2 äggvitor
1 1/2 dl socker

ca 200 g lemoncurd

Sätt på ugnen på 200 grader

Smält smöret och låt svalna

Skikta mjöl, bakpulvret och sockret i en stor skål

Vispa samman ägg och äggula med en nypa salt, häll sedan i det svalande smöret, mjölken och vaniljen. Häll äggsmeten i de torra ingredienserna , rör bara i det så att de blandas, smeten skall vara lite ojämn med klumpar.

Fördela smeten i muffinsformar på en muffinsplåt, grädda ca 15 minuter.

Låt sedan muffinsarna svala för att sedan gröpa ur en liten håla i varje, fyll upp med lemoncurd.

Vispa sedan marängen, först vitorna till hårt skum och tillsätt sedan sockret i omgångar. Klicka på en klick maräng på varje muffins och låt grädda i 200 grader ca 5 minuter. Om du vill kan du strö lite strösocker på marängen innan de gräddas. Låt marängen få lite färg och ta sedan ut dem.
 
(Jag la i hälften smet i formarna sen en tesked lemoncurd och sen på med resten istället. Fyllde formarna till ca 3/4.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0