Blåbärslimpa

Jag försökte mig på att baka två blåbärslimpor idag. Tog precis ut dem ur ugnen. De ser lite roliga ut men hoppas på att det blir gott! =) Janne hittade receptet i en gammal receptbok som Micke köpte på loppis i arvika, sen gogglade jag på det när vi kom hem och hittade det minsann. Nyttigt är det iallafall.

Annars idag har jag pluggat, pluggat och pluggat. Så skämde faktiskt bort mig med lite solarie solning i fm. Behövde lite värme i detta regn/rusk/blåst vädret. Malin ringde innan idag och frågade om jag ville med till stan. Ååå hade velat. Men tiden räcker inte till. Hade iof inte kunnat handla så mycket där ändå, men kolla är alltid kul. Men vi ses på lördag iallafall, då kommer Malin och Kristin hit och vi ska grilla om vädret tillåter och dricka vin, sen blir det ut och dansa loss på stan. =) Snälla väder gudar ge oss solsken då!!!

Nä nu ska jag plugga vidare. Fick en uppgift i etik och moral idag också som ska göras. Försov mig från dagens lektion i fm. Pinsamt.... 

I kväll blir det träning med Lina, det blir dans på sats.

Pikkaboo!!


Ingredienser

6 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
2 tsk salt
50 g jäst
2 1/2 dl vatten
2 msk matolja
2 1/2 dl lättsockrade frysta eller färska blåbär

Utbakning:
3 msk grahamsmjöl
3 msk rågflingor


Gör så här

Blanda de båda mjölsorterna och saltet.
Smula jästen i en degbunke.
Tillsätt fingerljummet vatten och rör tills jästen löst sig. Blanda ner mjöl, blåbär och olja.

Låt degen jäsa på varmt ställe i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.

Tag upp degen på bakbordet, knåda den väl och strö grahamsmjöl och rågflingor över bakbordet och baka ut degen till ett stort eller två små bröd.
Låt bröden jäsa på smord och mjölad plåt i ca 30 minuter.

Grädda brödet i 200 grader varm ugn i ca 40 minuter för ett stort bröd, eller ca 30 minuter för mindre bröd.
Låt brödet svalna på galler, under bakduk.


Kommentarer
Postat av: Jonna

Vad du bakar och lagar mat! Imponerande!

2009-05-28 @ 10:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0