Shopping, lila och kräftor

Igår tog jag cykeln till stan för att möta upp min kära vän Malin för lunch och shopping. Jag köpte lite baskläder till lillan som hon kan slita på på dagis. Lila byxor, lila tröjor, svarta tights och halksockar på H&M. Hittade en marinfärgad stickad tröja med glittertråd i på Lindex till mig själv. Sen köpte jag fina servettringar för endast 40kr på Tigr och lila servetter. Var nog det. Kul, var ett tag sen jag shoppade loss lite. Hade kunnat köpa ännu mer, speciellt till lillan men får ta lite i taget så man inte ruinerar sig;). Hon lider ju inte brist på kläder direkt men är ju bra å ha extra. (Ska stryka på de fina namnlapparna ikväll som vi fick i veckan som jag beställt för dagis. Bäst å ha det så inte kläder förväxlas.) Vi intog en god lunch på Brooktorpsgården igår, tog räksallad. Den är så god där.
 
 
 Sen cyklade jag hem när affärerna stängt, dags att fixa lite inför kvällen då Nina&Mathias kom hit för lite kräftis. Vi fick för oss i torsdags att vi skulle ha en liten kräftskiva  i helgen då janne slapp jobba då som planerat, så skickade ut inbjudningar till 4 par, tyvärr kunde inte de andra pga förkylningar och annat. Men kul att N&M kunde! Var en mycket trevlig kväll.=) Tyvärr glömdes kameran bort så blev inga foton på paret och deras lilla vovve Nova som var med.
 
 
 
 
 


 
Fick en supergullig kasse med smultrondroppar och en stort doftljus av paret.
 
Pecannötpajen som jag gjort till efterätt är jättegod! Vet inte om jag lagt upp receptet innan men gör det igen för intresserade. Serveras med vispad grädde till. (Kommer från matplatsen.)
 
Pajskal
3 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
3 msk vatten

Fyllning
125 gr smör
2 msk vetemjöl
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg (lätt vispade)
1 tsk vaniljsocker
150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.

Koka upp smör, socker, sirap, vetmjöl, och salt och låt det sjuda i tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.
Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 graders. Låt stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde.

 

Föresten vet ni!? Jag har fått jobb på IVA på sjukhuset. Börjar min 3 veckors långa inskolning imorgon:S Nervööööös. Blir vikariat i höst, så j*kla gött att få gå på schema. Men är lite läskigt med allt nytt, alla apparater och nya sätt att jobba på. Men de verkar jätte trevliga så ska nog gå bra. Ska även gå inskolning på UVA sen också. (Uppvaket.) Kommer lära mig massor!! En sån chans kommer inte när som helst. Båda mina chefer hade lämnat suveräna referenser och Berit på 52:an sa i fredags när vi sågs att hon nästan börjat gråta när de ringde för hon ville ha kvar mig hos dom. Fick en stor kram av henne. Hon är så underbar. Och jag blev så rörd. "Jag kunde ju inte ljuga om referenserna så jag var ju tvungen att berätta hur bra du är" sa hon. Ååå kommer sakna båda avdelningarna. Men kanske kommer tillbaka dit, vem vet. Om det inte blir tjänst efter vikariatet. Annars får jag komma upp och hälsa på. <3 Allt jag kan har jag lät mig hos dem. Har fått en sån bra början, nu blir det nya utmaningar! Aldrig blir man fullärd.

KRAM


Kommentarer
Postat av: Linda

Grattis Emma till jobbet!!! Vilken tur IVA har som får dig.
Kram

2012-09-02 @ 18:09:26
Postat av: Farmor

GRATTIS till jobbet Emma; du kommer att klara av det galant!

2012-09-02 @ 19:45:45
Postat av: Jonna

Bra Emma, du är duktig! Men vad är iva? Intensiv akuten? :-D

2012-09-03 @ 00:13:38
Postat av: Sv;

Tack alla så snälla ni är=) Är jätte nervös idag men ska samtidigt bli kul och intressant!

Jonna; Ja intensiven. (Intensivakuten kan man säga;))

2012-09-03 @ 12:12:09
Postat av: Hanna

Pecanötpaj al'a Emma kallar vi den här hemma, har gjorts många gånger sen vi fick den serverat den nyårsaftonen vi var hos er:-)

2012-09-16 @ 21:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0