Scones och tvätt!

Vaknade vid 10 idag av att någon förbaskad telefonförsäljare ringde sitt dagliga samtal! Är så trött på dem. De bryr sig inte heller att vi är med i nix. Suck. Men var ändå dags att gå upp. Bakade kardemumma scones till frukost. Blev väldigt goda, lite för söta dock så nästa gång ska jag ta halva mängden av sockret istället. (recept nedan.)

6 små scones
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 1 dl rågmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk nystött kardemumma
  • 25 g smör
  • ½ dl råsocker
  • 1 ägg
  • ½- 3/4 dl mjölk
  1. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft).
  2. Blanda mjölen, bakpulver och kardemumma i en bunke. Smula ner smöret och arbeta in det i mjölet. Tillsätt sockret.
  3. Vispa upp ägget i ett decilitermått och tillsätt mjölk så att det når upp till 1 dl. Häll i omgångar ner äggblandningen i mjölblandningen. Rör med en slickepott och sedan med händerna så att det blir en mjuk och slät deg.
  4. Dela degen i åtta bitar och rulla de till bollar. Lägg ev. bollarna i bull-/muffinsformar av papper.
  5. Sätt formarna på en bakplåt och kör in i mitten av ugnen. Grädda i ca 10 min.
  6. Ta ut och servera med smör och t.ex. marmelad, ost eller vad man själv vill ha.

    Recept från Mollys hälsoblogg

Annars hålls det på och tvättas i detta hushåll idag igen. Man kan tro att vi är ett stort släkte som bor här med all tvätt och disk. Men nädå, här bor bara tre stycken och den ena är en katt som inte gör så mycket ifrån sig mer än lite damm här och var. Hustomtar som lever rövare här på natten kanske?!

Idag annars ska jag antingen träna lite styrka eller ta mig upp till berget och springa. Men får nog bli i kväll. Längtar tills vi ska ha semester!!! Tre veckor kvar. Då ska jag ha 2 veckor, janne 4. (Jag får dock ingen betald men det gör inget, måste få vara lite ledig.) Bokade stuga i Karlskrona i Blekinge igår, så dit ska vi i tre dagar. Ska bli sååå mysigt=)


Kommentarer
Postat av: jessica [ myckelite om litemycke ]

mums såg gott ut vännen:D

2010-08-06 @ 20:01:01
URL: http://myckelite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0